fredag 7 maj 2010

Bygga en berättelse.

En berättelse i grunden är inte så svår att strukturera. Många av oss gör det vardagligen utan att tänka på att vi har gjort det. Till exempel kan en berättelse se ut så här "Konungen drog ut i krig, han stupade. Drottningen som nu var änka tog sitt liv". En kort berättelse men jag ska genom detta inlägg bygga på den och ge den mer djup. För det är det som hela inlägget kommer att handla om, att ge en berättelse mer djup.

Nyligen läste jag en artikel som handlade om detta, även om den angrepp problemet från en annan vinkel. Författaren till artikeln hade nämligen som mening att debattera varför en vis genre saknad djup. Men jag kommer att lyfta fram några av de byggstenar som artikelns författare lyfte fram.

  • Grund berättelsen, låt oss för enkelheten säga att det är den som berättades ovan med kungen och drottningen.
  • Varför och hur? Vad jag menar med dessa kommer jag förklara längre ner.
  • Karaktärsdjup, även detta något som jag kommer förklara längre ner. Detta är även den sista som jag tar från artikeln jag läste.
  • Miljöer och tid, kanske inte viktig för djupet men viktig för berättelsen i stort.
Så om vi utgår i från dessa byggstenar, varför är de viktiga för berättelsen?

Varför och hur är viktiga för berättelsen för att dessa bildar en förståelse för händelseförloppet. De besvarar de händelser som annars skulle vara oklara och skapar en större helhet, en sammanhängande logik om du så vill.

Vi stoppar in varför och hur i berättelsen och ser vad som händer.

Kungen begav sig ut i krig för att skydda sitt folk. Han kom under striden att stupa för sin brors förräderi. Drottningen som fick denna nyhet greps av en djup sorg och tog sitt liv då smärtan efter förlusten blev henne för stor.

Ovan ser vi hur berättelsen har fått mer djup. Vi ser varför sakerna skedde som de skedde och på sina håll har vi även fått veta hur. Självmordet skulle också kunna beskrivas mer i detalj liksom kriget men nu ska jag inte skapa en fullständig historia utan ett exempel.

Vi stoppar nu in lite karaktärsdjup i berättelsen.

Kungen begav sig ut i krig vid de norra gränstrakterna för att försvara sitt folk. Detta då han var en rättrådig herre som aldrig tillät sig att svika sitt folk. Drottningen, en sorgsen dam, tog farväl av sin make men kände genom en föraning att något tragiskt skulle ske. Inte många veckor senare bekräftades hennes farhåga då nyheten kom om att kungen hade stupat i strid.

Drottningen som redan vara labil kunde inte bära den tunga sorg som kom över henne. Hon hade känt att något inte stämde men ändock släppt iväg sin älskade. Denna skuld vart för stark för henne och genom att kasta sig utför klippan tog hon sitt liv. Allt enligt den plan som kungens sluga bror lagt upp och snart regerade han över riket med en järnhand.

I ovanstående stycke kom dels lite ny information fram genom att vi fick en något djupare kännedom om våra karaktärer. Vi kan till och med se att bitarna börjar falla på plats samtidigt som vi ser att det ligger en djupare historia bakom det hela. Frågan är dock om detta är nog för att skapa en bra berättelse? Och håller malen även i bordsrollspel?

Jag vet inte om detta är tillräckligt men jag kan tro att det är en god grund för att skapa en berättelse med något mer djup.

Observera nu att allt ovan är EXEMPEL och inte delar till en berättelse jag ska skapa. I sådana fall hade karaktärerna behövt djupare beskrivningar samtidigt som miljön hade fått framträtt mer.

1 kommentar:

carina sa...

ja där ser man. Ju mer man berättar om personerna dessto djupare blir berättelsen. Väntar på att få höra om omgivningarna och slottets salar och simsalabim har vi en bol