tisdag 1 juni 2010

Olika sätt att spela på?

Nu talar jag inte om system i rollspel. Det jag talar om är hur en grupp väljer att lägga upp mötena. Vart tar allt sin början och hur fortskrider det? Är rollpersonerna vuxna med en komplett bakgrund under första mötet eller har de valt att spela sin barndom under en rad möten fören för att därigenom bygga upp en gemensam grundberättelse?

Jag kommer inte att tala om olika sätt att spela i detta inlägg vilket det kan verka som. Det jag istället kommer att göra är att tala om hur jag för tillfället uppfattar att jag vill spela.

För tillfället så känner jag att jag har hamnat i en period där jag vill spela ut rollpersonen från den absoluta början. Det vill säga den tidiga barndomen för att därigenom skapa mig en uppfattning om vem personen är. Kanske till och med gå så långt att detta sker med hjälpmedel där spelarna får dra ett kort vid ett större hopp i åldrarna om vad som hänt under mellan perioden. Detta för att ge lite mer bränsle till spelaren under skapandet av just dennes karaktär.

Korten i sin tur kan dras på slump och ha ganska vida händelser med öppning för många tolkningar. Kanske har rollpersonen dragit på sig en skuld av något slag? Kanske har denne fått en dom på grund av något mindre brott? Kanske har rollpersonen funnit en nära vän inom ett annat skick en det som denne hör till. Dessa skulle då användas av spelaren för att ge djup åt sin rollperson och det skulle vara upp till spelaren att berätta hur dessa händelser har påverkat och vad som har hänt.

I vilket fall så tror jag att en genom att spela på detta viset får en djupare karaktär med fler uppslag till framtida äventyr. Spelarens rollperson lär under denna period funnit en del kontakter och fiender och hur kommer dessa att ställa till det i framtida möten.

I vilket fall så är detta det sätt som jag känner att jag vill spela på för tillfället. Förmodligen kommer det att förändras med tiden, men som jag sade så skulle jag skriva om vart jag står just nu.

Inga kommentarer: