tisdag 8 juni 2010

Tankar till ett system.

Då ska vi se, detta inlägg kommer att innehålla spontana tankar om ett system.

Skada: Dela in i fyra olika grader. Lindrig (skrubbsår, mindre sår) Större (Sår, Blödningar och dylikt), Vådlig (Brutna ben, Frakturer osv) Dödlig som får tala för sig själv.

Slagen görs som resterande slag i systemet där en tröskel sätts för svårighetsgraden. Skillnaden är att de tärningar som kommer över tröskeln avgör vilka skador som delas ut över vapnets huvudsakliga skada.

Exempel en pistol har då den går över tröskeln infogat en Vådlig skada men har även chansen att infoga en extra dödlig skada för varje tärning utöver som visar på utfall 6, en extra vådlig skada för varje tärning som visar på utfall 5 samt större skada om utfallet är 4.

Färdighet: Varje rollperson har ett antal färdigheter som räknas till dennes attribut. Dessa färdigheter har kan nå ett maximalt värde på 5 poäng. Varje poäng ger spelaren en extra tärning att slå och lyckade slag är då tärningen visar på 5-6. För att ge spelaren lite mer möjligheter så kan denne även få två extra tärningar till sin pool genom att använda sig av två stödfärdigheter. Dessa måste spelaren förklara hur han väver in i sin handling för att få och så länge förklaringen är rimlig så har denne utökat sin pool med en tärning.

Värdet slås sedan mot en tröskel där spelaren ska samla träfar för att komma över det angivna hindret. Varje tärning som visar 5-6 ger en träff och tärningarna som överskrider tröskeln genererar lite extra bonus eller dylikt till själva händelsen.

Inga kommentarer: